Tisková zpráva Country Life

22. 9. 2008

Světový den diabetu (14. listopadu):
Novodobá epidemie cukrovky a studie IKEM

Výskyt cukrovky II. typu dosahuje v dnešním světě rozměrů epidemie – a to navzdory tomu, že existují doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO), jak tomuto onemocnění změnou životosprávy předcházet a jak je léčit. V centru diabetologie IKEM probíhá v současné době studie zkoumající vliv stravy a pohybu na cukrovku. Partnery této studie jsou pražské vegetariánské restaurace Country Life a Maranatha.

Diabetes mellitus (neboli cukrovka) je onemocnění, kterým na celém světě (podle údajů International Diabetes Federation) trpí asi 225 milionů lidí, do roku 2025 se toto číslo může podle prognóz WHO zvýšit až na 380 milionů.

Hlavním nefarmakologickým způsobem léčení cukrovky je dieta a fyzická aktivita. Velké populační studie v Číně, Finsku a USA ukázaly, že je reálné cukrovce předcházet i ji udržet pod kontrolou. V těchto studiích se ukázalo, že již i mírné snížení nadváhy a pouhá půlhodina chůze denně snížily výskyt cukrovky na polovinu.

Podle zprávy nezávislé skupiny WHO/FAO (Světová zdravotnická organizace/Organizace pro zemědělství) patří mezi klíčová opatření v boji proti civilizačním onemocněním (mj. kardiovaskulární onemocnění, rakovina, cukrovka a obezita) strava obsahující málo potravin s vysokou kalorickou koncentrací, které obsahují hodně saturovaných tuků (tedy málo masa, mléka a mléčných výrobků, vajec) a cukru, a naopak hodně ovoce, zeleniny, příp. luštěnin (důraz na potraviny rostlinného původu) – společně s každodenní fyzickou aktivitou.

Tuky by měly tvořit mezi 15 a 30 procenty celkového denního příjmu energie a saturované tuky méně než 10 procent. Sacharidy (neboli uhlohydráty) by měly tvořit základ příjmu kalorií (mezi 55 a 75 procenty denního příjmu), cukr by neměl přestoupit 10 procent. Příjem bílkovin by měl tvořit 10-15 procent denních kalorií a příjem soli by měl být nižší než 5 gramů denně. Spotřeba ovoce a zeleniny by měla dosáhnout nejméně 400 gramů denně. Potřebná je současně hodina mírně intenzivní fyzické aktivity denně (po většinu dní v týdnu), a to zvláště u těch, kteří mají problém s nadváhou.

„Tato naše zpráva je mimořádně významná, protože obsahuje nejlepší v současné době dosažitelné vědecké informace o vztahu stravy a fyzické aktivity k civilizačním onemocněním,“ uvedl předseda třicetičlenné skupiny expertů WHO/FAO dr. Ricardo Uauy, vedoucí Ústavu pro výživu a potravinářství na Chilské univerzitě a profesor Public Health Nutrition na London School of Hygiene & Tropical Medicine.

V současné době probíhá v centru diabetologie IKEM studie týkající se vlivu vegetariánské stravy na cukrovku. Studie se účastní 70 pacientů s diabetem II. typu. Kromě změny jídelníčku absolvuji pacienti intenzivní pohybový program. Výsledky studie, jež budou známy v červnu 2009, by mohly přispět ke změnám v doporučeních týkajících se složení jídelníčku pro nemocné cukrovkou II. typu. Partnery projektu jsou pražské vegetariánské restaurace Country Life a Maranatha.

Česká republika mezi země, kde dosahuje výskyt cukrovky II. typu rozměrů epidemie – cukrovkou trpí u nás asi 700 tisíc obyvatel.

Kontakt: ing. Robert Žižka, odborný konzultant, tel.: 311 712 464, zizka@countrylife.cz, www.magazinzdravi.cz




O společnosti Country Life:
Společnost Country Life byla založena v roce 1991 a jejím posláním je propagace zdravého životního stylu. Jako první přinesla biopotraviny na náš trh. Provozuje velkoobchod, čtyři prodejny biopotravin a zdravé stravy a také vegetariánské restaurace v Praze v Melantrichově ulici a Jungmannově ulici. V Nenačovicích u Berouna realizuje projekt ekologického centra. Nachází se zde sídlo společnosti, ekologická farma a vzdělávací centrum Institut životního stylu. Country Life je členem Svazu ekologických zemědělců Pro-Bio a mezinárodních sdružení OCI a ASI (firem a institucí podnikajících korektně).

www.countrylife.cz