Vitaminy a minerály na jaře

Vitaminy a minerály na jaře

08.03. 2012

Jaro je obdobím, kdy je organizmus často vyčerpaný z přestálé zimy a nedostatečného příjmu kvalitní čerstvé zeleniny a ovoce. Přinášíme vám několik tipů, jak obohatit (před)jarní jídelníček, dodat tělu cenné látky a cítit se dobře.

Klíčky jako zásobárna vitaminů

Výborným zdrojem vitaminů, které si můžete „vyrobit" přímo u vás doma a konzumovat absolutně čerstvé, jsou obyčejné rostlinné klíčky. Klíčky a výhonky obsahují velké množství vitaminů, minerálů a enzymů. Při procesu klíčení začnou v semenech probíhat metabolické děje, které mají poskytnout dostatek živin rostoucímu rostlinnému organizmu. Aktivují se v nich enzymy a až několikanásobně v nich vzroste obsah vitaminů, zejména B a C. Naklíčená semena také obsahují velké množství železa a hořčíku.

Nakličování není vůbec obtížné a můžete do něj zapojit i děti, které baví pozorovat, jak ze zdánlivě neživého semínka klíčí nová rostlinka. A co nakličovat? Můžete zkusit fazoli mungo nebo semínko vojtěšky (alfalfa). Jsou to vděčné plodiny, které snadno klíčí a nakléčené dobře chutnají.

Použít je pak můžete na mnoho způsobů. Nejvíc živin si zachovají, pokud je využijete ve studené kuchyni - do salátu nebo jen tak posypané na chlebu (třeba na našem kváskovém). Při přípravě teplých pokrmů je přidávejte až na konci (jsou výborné třeba do rizota nebo kuskusu). Více informací o klíčcích a návod ke klíčení najdete zde.

Klíčky na žitném kváskovém chlebu


Mořské řasy jako prvotřídní zdroj minerálů

Mořské řasy obsahují tak velké množství cenných látek, že je vlastně možné označit je spíš za doplněk výživy, než za potravinu. V jídelníčku si tedy zaslouží místo vždy, ne jen v jarním období. Řasy obsahují 10-20 × více minerálních látek než zelenina, jsou bohaté především na vápník, železo a jód. Některé druhy řas (Wakame, Nori) také mají až 15 × více vápníku než mléko. Důležité je, že živiny obsažené v mořských řasách, jsou organizmem velmi dobře stravitelné.

Jestliže se obáváte jejich příliš silné mořské vůně, můžete nejprve vyzkoušet takové druhy řas, které mají jen velmi jemné aroma - k těm patří například Kombu nebo Nori (ze kterého se dělá sushi). Dobré je také to, že řas stačí použít opravdu malé množství, aby zvýšily výživovou hodnotu pokrmu.

Mořské řasy můžete dávat do polévek, do rizot a zeleninových směsí, výborné jsou do salátů. Můžete je přidávat při vaření luštěnin, které pak bývají snáze stravitelné a obohacené o živiny obsažené v řasách. A řasu Nori si můžete jen tak osmahnout a konzumovat samotnou - někteří si tuto slanou pochoutku nemohou vychválit. Podrobněji si o mořských řasách můžete přečíst zde.

Kombu


Dobré trávení je základ

Poslední, co jsme pro vás k jarnímu vitaminově-minerálnímu tématu připravili, jsou tipy Shoyu polévkana výrobky, které podporují zdravé trávení. To je důležité nejen pro správné vstřebávání živin, ale také podporu přirozené imunity. Výborné jsou v tomto směru všechny kysané produkty, které obsahují ty správné bakterie a enzymy. Nemusí to ale zdaleka být jen mléčné výrobky. Japonské fermentované speciality jako např. přírodní sójová omáčka shoyu nebo pasta miso, jsou nejen výborná dochucovadla, ale přinášejí také všechny výhody, které mají potraviny prošlé fermentací. O tom, jaké produkty lze vůbec na trhu najít a jak se vyrábějí, najdete více informací ve speciálním článku. A nakonec můžete vyzkoušet naše recepty na tamari dresing a shoyu polévku.

 

Připravili jsme pro vás ještě jeden recept, které také souvisí s dobrým zažíváním, ale tentokrát je zaměřený na vlákninu. Vybrali jsme pšeničné otruby, které jsou dobrým a levným zdrojem vlákniny, a použili je v jablečných muffinech. Vyzkoušejte, jak vám budou chutnat!

Jablečné muffiny

 

 

 

 


Všechny recepty jsou vyzkoušené v naší restauraci v Dejvicích a připravil je pro vás Petr Klíma, šéfkuchař této restaurace.

Autor: Robert Prokopec

Aktuální číslo našich Dobrot

Dobroty 21 – podzim 2017

Přihlášení

Žádný strach, na e-mail vám pošleme obratem nové heslo.
Pokud vám nepřišlo, zkontrolujte si spamovou schránku.

Chci se přihlásit

Košík

Nákupní košík je prázdný.