Vybudujte si co nejlepší imunitu

Vybudujte si co nejlepší imunitu

03.03. 2020 | Blog

V období, kdy ve světě i u nás přibývají případy koronaviru, je pečlivé mytí rukou zmiňováno jako hlavní opatření, které může udělat každý z nás. My bychom rádi přidali ještě jedno doporučení – cíleně pracujte na dosažení co nejlepší možné imunity. Právě ta nakonec rozhodne, jestli člověk onemocní a jak snadno se s nemocí vypořádá. To se samozřejmě netýká jen koronaviru, ale i chřipky a všech dalších infekcí a onemocnění obecně.

Pojďme tedy vzít toto období jako výzvu, jakou nejlepší imunitu jsme schopni si vytvořit. Vodítkem může být našich 7 rad. 

1. Zvyšte příjem antioxidantů

Všechny buňky v těle včetně těch imunitních mohou být poškozovány volnými radikály. Zabránit tomuto poškození a zachovat odolnost buněk dokáží antioxidanty, jako jsou vitamíny C a E a různé fytochemikálie. 
Co jíst: na antioxidanty jsou bohaté především zelenina a ovoce, zelený čaj a kakaové boby. Ze zeleniny a ovoce se pak zmiňuje význam těch barevných – oranžových, červených, fialových, zelených. Právě tato barviva jsou totiž zároveň fytochemikáliemi. Na druhé straně i čistě bílé druhy jsou velmi cenné v boji s infekcemi – typickým příkladem je cibule a česnek. Kakaové boby je pravděpodobně nejlepší konzumovat v nepražené podobě, ale i pražené kakao a čokoláda z něj si uchovávají velké množství cenných látek. Kvalitní článek o antioxidantech najdete například na stránkách České veganské společnosti.
Jak je jíst: pokud si nejste jistí, že dokážete během dne zakomponovat do jídelníčku dostatek zdrojů antioxidantů, zkuste do svého dne vložit jedno smoothie denně (třeba jako dopolední nebo odpolední svačinu). V každém můžete použít 5 i více surovin, internet je plný inspirace, jaké kombinace jsou dobré.

1600x550px_kakao

2. Hlídejte si příjem dalších látek důležitých pro imunitu

Zinek, železo, selen, vitamíny A, B6 jsou další látky, které hrají klíčovou roli při udržování optimální imunitní odezvy. Obzvlášť velký význam pro odolnost organismu vůči infekcím má také vitamin D. Nespoléhejte se přitom na to, že vám postačí trocha slunečního záření – v našich zeměpisných šířkách se od podzimu do jara vitamin D prakticky vůbec netvoří. Navíc v době epidemií je dobré přijímat vysoké dávky, 3000 IU denně je množství, které má podle některých studií snážit riziko infekce o 40 %. Toto množství si zajistíte konzumací vitaminu D ve formě doplňku stravy. 
Co jíst: opět ovoce a zeleninu, potom celozrnné obiloviny, ořechy a semínka. Zinek  – mléčné produkty, dýňová semínka, luštěniny. Železo – luštěniny, celozrnné obiloviny. Selen – extrémně mnoho v para ořeších. Vitamin A – mrkev, žluté ovoce, mléčné výrobky, vejce. Vitamin B6 –  melasa, zelí, mléčné výrobky, vejce.

3. Budujte si zdravou střevní mikroflóru

Pro celkovou imunitu organizmu je důležité zdraví střeva, to je poznatek starý tisíce let a i moderní medicína mu v poslední době věnuje velkou pozornost. Intenzivně probíhá výzkum střevního mikrobiomu, tedy souboru mikroorganismů, které obývají naše střeva. Pro zdraví střeva je přitom klíčové, aby se v něm nacházelo co nejvíc prospěšných bakterií a co nejméně těch škodlivých. Tomu můžete napomoci dvěma způsoby. Jednak dodávat střevu potravu pro prospěšné bakterie (tedy prebiotika), a tou je vláknina. Druhá možnost je konzumovat potraviny, které už prospěšné bakterie obsahují. Do této skupiny, která se nazývá probiotika, patří všechny kvašené produkty. O celém tématu si můžete přečíst víc v našem článku v Dobrotách.
Co jíst: jako zdroj vlákniny zeleninu a ovoce, luštěniny a celozrnné obiloviny. Jako zdroj probiotických bakterií jsou zase nejlepší mléčné kysané produkty jako jogurty a kefír nebo kvašená zelenina jako kysané zelí nebo pickles (či asijská varianta kimči). Pickles a kimči, tedy rychle kvašenou zeleninu, si můžete snadno připravovat doma, třeba podle našeho návodu. Je to také spolehlivější zdroj probiotických bakterií než kupované kvašené zelí, které prošlo pasterizací, při níž se část bakterií může zničit. U mléčných produktů se naopak o obsah probiotických bakterií obávat nemusíte, legislativa totiž určuje, jaký minimální počet bakterií musí hotový výrobek obsahovat. Doporučujeme také, aby všechny mléčné výrobky byly bio.

4. Spěte

Další dvě doporučení nejsou z oblasti výživy, ale protože mají výjimečný význam, připojujeme je také. Spánek je mimořádně důležitý pro celkové zdraví a celkovou odolnost. Je známo, že lidem trpícím nespavostí nebo těm, kteří z nějakého jiného důvodu nespí dostatečně, hrozí celý zástup zdravotních problémů. Od zvýšeného krevního tlaku, přes větší riziko cukrovky až po výrazně sníženou odolnost k infekcím (podle různých zdrojů se při nedostatku spánku snižuje odolnost vůči nákaze třikrát až pětkrát).
Co dělat: Pokud netrpíte nespavostí, věnujte svému spánku čas a péči, kterou si zaslouží. Pokud nespavostí trpíte, je teď ten správný čas ji řešit. Pomáhá dostatek pohybu během dne, pravidelnost v uléhání ke spánku a také schopnost naučit se různým relaxačním technikách, které usnadní usnutí (autogenní trénink je jedna z nich). Když si nevíte rady, obraťte se na odborníky, kteří se poruchám spánku věnují.  

5. Hýbejte se

Potřeba pohybu v našich sedavých životech je věcí, o které se mluví všude. Pohyb je užitečný pro léčbu i prevenci více než 40 civilizačních nemocí, včetně obezity, cukrovky, srdečního onemocnění a vysokého krevního tlaku. Důležité také je, že pohybem jsme schopni snížit množství stresových hormonů v organismu. To má pro celkovou imunitu velký význam. 
Co dělat: běžné doporučení je věnovat se pohybu nejméně 150 minut týdně, tedy například půl hodinu pět dní v týdnu. Ale samozřejmě čím víc, tím lépe. A pro snížení stresu má být nejprospěšnější, když se hýbeme v přírodě – vyrazte do lesa nebo do parku na svižnou procházku, jděte běhat, na kolo nebo si jít zacvičit do venkovní posilovny. 

6. Pokuste se minimalizovat chemickou zátěž organismu

Všude okolo nás se nachází množství chemických látek, které více nebo méně zatěžují náš organismus – mohou to být látky v kosmetických, čisticích a pracích prostředcích, látky sloužící k ošetření nábytku a tkanin, znečištěné životní prostředí, zbytky pesticidů na potravinách. S částí z nich samozřejmě nic neuděláme, ale někde věci ve svých rukou přece jen máme. 
Co dělat: dávat přednost biopotravinám, při jejich pěstování se totiž syntetické pesticidy nepoužívají. Pokud si, tak jako většina lidí, nemůžete dovolit kupovat v biokvalitě všechny potraviny, při výběru ovoce a zeleniny vám jako vodítko možná poslouží náš článek Co stojí za to kupovat bio. Také v kosmetice a drogerii lze volit přírodnější variantu – certifikovanou přírodní kosmetiku a ekologickou drogerii.

7. Používejte aromaterapii k prevenci i léčbě

Léky na virová onemocnění prakticky neexistují, proto tu přijde vhod každý pomocník. Účinnost proti virům pravděpodně mají tyto éterické oleje: čajovníkový olej, ravintsara (zde se antivirotické účinky zmiňují obzvlášť), tymián, levandule, skořice, niaouli a eukalyptus radiata
Co dělat: jak používat éterické oleje pro prevenci a podpůrnou léčbu virových onemocnění se dočtete v našem souhrnném článku.

980x350_Img1181

Nestresujte se, když se vám něco z našeho seznamu nedaří uskutečňovat. Vašemu zdraví prospěje mnohem víc, když budete mít radost z toho, že se podařilo alespoň něco – a zbytek necháte být.  

Autor: Lubomíra Chlumská

Aktuální číslo našich Dobrot

Dobroty 27 – jaro-léto 2020

Okuste dobroty, zdravé recepty a slevy přímo na vašem e-mailu.

Přihlášení

Žádný strach, na e-mail vám pošleme obratem nové heslo.
Pokud vám nepřišlo, zkontrolujte si spamovou schránku.

Chci se přihlásit

Košík

Nákupní košík je prázdný.