Jak na miso polévku krok za krokem

Jak na miso polévku krok za krokem

09.01. 2019 | Blog

V mnoha kulturách a kuchyních je běžné, že se ke snídani podává polévka. V Japonsku takto konzumují miso polévku. I kdyby takový typ snídaně nebyl váš šálek čaje, stojí tato aromatická a lehká polévka určitě za vyzkoušení.

1. Vývar dashi

Základem miso polévky je vývar dashi. Nejběžněji se připravuje z mořských řas a uzených sušených ryb, ve vegetariánské verzi jen z mořských řas. Na 1 l vody je potřeba 30 g mořské řasy kombu. Dashi se dá připravit dvěma způsoby – jako běžný vývar nebo zastudena jako výluh.

Dashi jako vývar – na rozdíl od našich zeleninových nebo masových vývarů je velmi rychle hotový. Řasu namočte do studené vody a na středním ohni přiveďte k varu. Jakmile se voda začne vařit, řasu odstraňte. Tímto je dashi hotové. Pro silnější chuť vývaru řasu nejprve namočte na 20 minut do studené vody.

Dashi připravené za studena – řasu namočte do studené vody a nechte nejméně 2 hodiny, ale ještě lépe 6 hodin luhovat. Poté řasu vyjměte (můžete ji použít v jiném jídle, ale přímo v miso polévce ji v Japonsku nepoužívají).  

2. Pevné suroviny

Vývar dashi přiveďte k varu (pokud jste ho připravovali za studena) a přidejte další suroviny – těmi mohou být houby (šitake, hlíva ústřičná), kořenová zelenina pokrájená na kostky nebo proužky, brambory nebo dýně také pokrájené na kostky (pevné suroviny, které se nemají vařit – tedy např. listová zelenina jako špenát či mangold – se přidávají až úplně na konci).  Uvařte do změknutí.

3. Miso

Když jsou všechny suroviny měkké, rozmíchejte v polévce miso, na 1 litr polévky budete potřebovat 75–100 g (miso dejte do naběračky, do ní naberte trochu tekutiny z hrnce, miso v ní vidličkou nebo metličkou rozmíchejte a vraťte zpět do polévky). Rozeznává se několik druhů této slané pasty, obecně platí, že čím je miso tmavší, tím je jeho chuť intenzivnější. Po přidání misa by se polévka už neměla vařit. 

Nakonec přidávejte ty suroviny, které stačí jen prohřát – bílé tofu nebo hedvábné tofu pokrájené na kostky, zelenou cibulku nebo listovou zeleninu. 

Hotová miso polévka

Nemáte čas nebo možnost vývar připravovat? Pak zkuste hotovou miso polévku, kterou stačí zalít vroucí vodou (a případně přidat tofu nebo jiné suroviny podle libosti). Nemusíte se bát, že by v těchto polévkách byly nějaké nežádoucí složky jako glutamát, obsahují jen miso a extrakt z mořských řas.

Vyzkoušejte naši dýňovou miso polévku:

Další články k tématu

Aktuální číslo našich Dobrot

Dobroty 25 – jaro-léto 2019

Okuste dobroty, zdravé recepty a slevy přímo na vašem e-mailu.

Přihlášení

Žádný strach, na e-mail vám pošleme obratem nové heslo.
Pokud vám nepřišlo, zkontrolujte si spamovou schránku.

Chci se přihlásit

Košík

Nákupní košík je prázdný.