Když jde v kuchyni o čas...

Když jde v kuchyni o čas...

01.11. 2018

Určitě jste slyšeli námitky, že vařit, a ještě k tomu zdravě, stojí spoustu času a peněz. Nevěřte tomu! Přinášíme vám spoustu tipů, které se nám velmi osvědčily a tyto mýty vyvrací.

Plánování a organizace

Dobře si naplánovat aktivity v kuchyni je naprosto klíčový bod, pokud chcete uspořit čas a dobu strávenou v kuchyni využít efektivně. Čím více jídel potřebujete připravit, pro čím větší rodinu vaříte, tím je tato fáze důležitější.  

  • Připravte si plán toho, co budete vařit – doporučujeme tento plán dělat pravidelně, například na konci týdne si naplánovat, co budete celý příští týden vařit. 
  • Následně si udělejte inventuru zásob a nákupní seznam. 
  • V pracovní dny se nebojte mít pravidelný cyklus pokrmů, například pondělí – vydatná  polévka s pečivem, úterý – kuskusový salát, středa – pomazánka s pečivem a zeleninou atd. Pokrmy můžete obměňovat, takže strávníkům určitě nebude chybět pestrost. 
  • Další čas můžete výrazně ušetřit tím, když si jeden den připravíte surovinu na více pokrmů – např. vařené fazole použijte na pomazánku, do polévky nebo do salátu. Nebo když pečete zeleninu, upečte si ji na salát a zároveň na další den na polévku. 
  • Ve spíži a v lednici mějte pořádek a systém. Pak na první pohled uvidíte, co vám chybí, co je třeba dokoupit. 

Samotné vaření

  • Efektivně si seřaďte postup při vaření – začněte tím, co trvá nejdéle. Třeba když děláte těstovinový salát, začněte tím, že si dáte vařit vodu na těstoviny, při tom si nachystáte zeleninu nebo dresink. Když budete dělat krémovou polévku z pečené zeleniny, nejdříve si zapněte troubu, pak očistěte, nakrájejte a dejte péct zeleninu. 
  • Do vaření zapojte ostatní členy rodiny, vařte společně, práci si rozdělte. 
  • Při vaření udržujte pořádek. Například sáčky se surovinami hned uklízejte, slupky od zeleniny dávejte do připravené nádoby, nádobí odmývejte. 

Maličkosti, které uspoří čas i peníze

  • Při pečení používejte pečicí papír, uspoříte tak čas i vodu, které byste potřebovali na mytí plechu. 
  • Při vaření používejte pokličku. 
  • Když máte zapnutou troubu, místo využijte například na pečení zeleniny do zásoby (červenou řepu v alobalu). Vychladlou uložte do lednice, vydrží několik dní. Např. polévka z pečené zeleniny je mnohem lepší než z té uvařené ve vodě. 
  • Natě od zeleniny, čisté slupky, odkrojky využijte při přípravě zeleninového vývaru. Vývar pak můžete uchovávat v mrazáku. 
  • V mrazáku můžete uchovávat kromě vývaru i nakrájenou a omytou zeleninu, pesta, bylinky v oleji, tofu nakrájené na kostky, omáčkové základy, pečivo nakrájené na kostky na krutony do polévky nebo do salátu. 

TC_hlavni_01_2016_DSC_1169_web

Extra vychytávky

  • Namačkaný česnek mějte připravený v lednici (v uzavíratelné sklenici a zalitý olejem). Stejně tak například chilli pastu. 
  • Mějte vždy připravené vaše oblíbené pesto, opět zalité olejem – použijete ho do těstovin, do krémové polévky, ale i na toust
  • Zálivka připravená v malé zavařovací sklenici, vydrží v lednici několik dní. Před použitím protřepejte. 
  • Máte-li rádi smoothie, namíchejte si vlastní směs ořechů, semínek, případně dalších superpotravin.  
  • Snídate-li raději kaši, opět si namíchejte svou oblíbenou směs vloček, semínek a ořechů. 
  • Vločky k snídani večer namočte, ráno jen dochuťte, vařit nemusíte. Pro tuto přípravu použijte menší druhy vloček. 
  • Navařené předem můžete mít i různé druhy hodnotných surovin – luštěniny a obiloviny, přidávat do nejrůznějších jídel – do salátu, polévky, bramborové kaše. 
  • Uvařené jáhly vydrží několik dní v lednici, lze použít na ranní kaše, lehce ohřáté ve vodě či rostlinném mléce, rozmixované, dochucené sušeným nebo čerstvým ovocem, oříšky. Nebo je použijte do polévky na zahuštění.  
  • Umixujte lněné semínko, uchovávejte v mrazáku, obohatíte jím spoustu pokrmů. 

První pomoc, když potřebujete rychle uvařit. 

  • Kari – stačí luštěniny z plechovky nebo mrazáku, zelenina, kari pasta a rostlinná smetana. 
  • Rychlá pomazánka, například hummus. Podávejte s pečivem nebo tortillami. 
  • Slaná vločková kaše se sýrem a různými druhy pepře, popřípadě ochucená bylinkami, s kvašenou zeleninou. 
  • A spousta dalších, třeba z našeho YouTube kanálu

Suroviny, které se vyplatí mít ve spíži

  1. Snadno a rychle vařitelné a kvalitní suroviny - celozrnný kuskus, těstoviny, červená čočka. 
  2. Různé druhy vloček – na snídani, zavářku do polévky, zahuštění, na drobenku.
  3. Konzervované luštěniny pro rychlé použití – cizrna, fazole, směs fazolí. 
  4. Rostlinné smetany, které zjemní a doladí spoustu pokrmů, od polévek po luštěninová jídla. 
  5. Pomocníci v kuchyni na ochucení, doladění a obohacení všech prokrmů - kari pasty, shoyu nebo tamari, umeocet, kvalitní olej na studenou a teplou kuchyni, bio zeleninový bujón, lahůdkové droždí, sirup. 

Aktuální číslo našich Dobrot

Dobroty 24 – podzim-zima 2018

Okuste dobroty, zdravé recepty a slevy přímo na vašem e-mailu.

Přihlášení

Žádný strach, na e-mail vám pošleme obratem nové heslo.
Pokud vám nepřišlo, zkontrolujte si spamovou schránku.

Chci se přihlásit

Košík

Nákupní košík je prázdný.